tisdag 28 oktober 2008

#1 rättshaverist: Christofer Johnsson i Therion


I Close-Up #67 (juni/juli 2004) publicerade vi en lång intervju med min namne Christofer Johnsson, frontman i Therion, ett rätt stort band som för det mesta sysslar med pretentiös rollspelsmusik. Precis innan Marcus Grahn skulle göra intervjun, fick redaktionen ett tips av Expo att Christofer möjligen var medlem i Sverigedemokraterna. Informationen passades vidare till Marcus som, efter en ”vanlig” intervju, konfronterade Therions ledare med medlemskapet i denna tvivelaktiga organisation. Christofer svarade ungefär ”det vill jag inte prata om”, och gick raskt vidare till att prata om just det här i typ en timme. Resultatet blev fyra sidor, där kontentan var att Christofer bara var betalande medlem för att få partiets nyhetsbrev, helt enkelt för att han gillade att ha koll på politik. Artikeln skapade en hel del kontroverser bland våra läsare, och den gängse uppfattningen var att vi orättvist hängt ut Therion-mannen som möjlig rasist, när det uppenbarligen inte var så. Close-Up fick rätt mycket skit för det här och Internet bubblade av fingerpekande och rättshavererande.

Det var då och det här är nu. Numera är Krille verksam inom styrelsen för partiets Stockholmsdistrik, och verksam i ledningen för den nybildade kommunföreningen Västra Södertörn. Enligt internationalen.se är han ”en av partiets nyckelpersoner i den påbörjade storsatsningen på Södertälje”. Detta gillas dock inte av alla. Högerspökena inser helt plötsligt att de närt en satanist vid sin kollektiva barm. Eller vad Christofer nu vill kalla sig: ockultist, trollkarl, Sauron, rollspelare etcetera. Ska en sådan representera Sveriges stoltaste försvarare av rikets blod och själ? Icke.

Läs angreppet på Christofer Johnsson här. Sedan lite fortsättning här. Och sedan den anklagades försvarstal här. Stor humor på så många olika nivåer att det är svårt att greppa. Kom bara ihåg att han endast är medlem för att han är intresserad av politik och vill få information direkt hem i brevlådan.

Kuriosa: en gång i början av det glada 90-talet ringde jag in till lokala radioprogrammet Radio Suffer. Möken, en känd hårdrocksprofil i Umeå, trodde att jag var Christofer i Therion. Jag vann 4 folköl som jag fortfarande inte fått.

33 kommentarer:

Daniel Josefsson sa...

Haha, Möken! Berätta mer om honom, tack.

Herral de Santina sa...

Han är fortfarande verksam inom Umeås metalscen och fixar spelningar etc. En bra kille. Arbetar även som ljud- eller ljustekniker åt Nocturnal Rites, minns inte exakt vad det är han gör. Har för mig att han har ett helt ben med bara Slayer-tatueringar.
Undrar om Radio Suffer-programmen finns digitalt någonstans...? Det var en otroligt viktig del av Umeås metal- och hardcorescen back in the day.

Herral de Santina sa...

Heter Mats Björklund, för övrigt.

Anonym sa...

Tänk om Möken och Löken skulle vara bästisar.

Anonym sa...

Hmm...vet inte om jag minns rätt...Men förklarade inte karln i samma intervju att han var medlem i typ alla partier för att få informationen...Om så är fallet så slutar det ju på plusminusnoll. Skitsamma...för mig är han bara en överskattad jävla högertönt. Musiken suger. Big time.

Möken och Löken kommer ju i kontakt med varandra ibland. Men det brukar bli jävligt genant...So to speak. Sen finns det ju folk som gillar sånt också. Tyskar och japaner kan man anta.

. sa...

i viken fanns det en Munken också...Möken Löken och Munken. Det hade varit ett storslaget upplägg till en fars. Vi kan säkert hitta en Höken och någon Göken också.

Anonym sa...

Gulligt när han försöker försvara rosa drakens medlemmar och rykte. Torde kännas tämligen hopplöst med tanke på alla nazimiffon som är/har varit med där.

Anonym sa...

Hade inte möken ett band som hette Car Death... lol....hade för mig han skate in på scenen på galaxen... han var sångaren.. tidigt 90-tal. Kan minnas fel. Möken fixade ju den enda värda festivalen i stan på tegslogen :-) Respekt.

Herral de Santina sa...

Min mor rapporterar att Möken fixade ljuset på Vader/Grave-spelningen som var i Umeå i helgen.

Bandet hette väl Car Death? En bladning av Carcass och Napalm Death. Namnet alltså. Har demon här någonstans.

Intressant att Möken väcker mer intresse än CJ i Therion.

Per sa...

Det roligaste är ju att Sd nu är som vilket liberalt riksdagsparti som helst förutom att de är rasister. Känns ju verkligen givande att gå med där om man är emot liberlism. Kan inte rasister stå för att de är rasister, det vore mycket enklare då och de skulle nog få ungefär lika många röster ändå.

Daniel Josefsson sa...

Möken = hårdrockskändisen i Umeå
Löken = Daniel Löfquist
Höken = Gustaf Höök

Vi är banne mig nåt på spåren här.

Anonym sa...

Ja du grabben. Det kan ju inte vara så att intervjun gick av stapeln 2004 och att jag vid den tiden helt enkelt var medlem av rent politiskt intresse och att partiet sedan dess förändrats så pass att jag entusiasmerats och tagit aktiv ställning för partiet? Fast vad kan man å andra sidan vänta sig av någon som tror att SD är rasister??

2005 byttes partiledare och större delen av partistyrelsen. 2006 var i stort sett hela partitoppen utbytt mot förnyare från Skåne och Åkesson hade städat upp i partiet. Röstade därför på partiet 2006 och engagerade mig i slutet på 2007. Det hade jag aldrig gjort om partiet var som det var 2004 när intervjun gjordes. Jag har inga som helst problem med att stå för mitt engagemang, men rätt ska vara rätt pysen.

F.ö. så är 2 av alla de 3 som kissade på sig pga av DR och grät ut hos kommunistblaskan Internationalen persona non grata numera. Utanför extremvänsterns fantasi har det aldrig funnits något storbråk inom SD.

Puss och kram från den överskattade högertönten (som punkmongot här ovan så vackert uttryckte det)!


PS 1

Rättshaverist??!? Öhh...?


PS 2

Rent tekniskt så är de där folkölen mina. Storsint som jag är kan du dock få dem, du verkar behöva dem bättre.

Herral de Santina sa...

Hejsan Christofer. Roligt att du hittat hit. Jag tror dock att du missförstår mig lite. SD är – har alltid varit, kommer alltid att vara – ett klockrent pajasparti. Patrioter, rättshaverister, nationalister, straight up kostymrasister, bidragsfuskare, kriminella, arbetsskygga – ja, alla får de plats i SD. Numera, i och med ditt profilstarka engagemang, så är inte bara hårdnackade svartjobbare utan även hårfagra svartmagiker med i leken. Alla ska med! Alla lika, alla olika! Etc etc. Så egentligen bygger det här inlägget bara på en sak: du är en pajas.

Sedan: jag vann folkölen för att jag svarade på några frågor. Tävlingen gick inte ut på att Christofer i Therion skulle få 4 öl om han ringde in. Det var en ren namnförväxling bara.

För övrigt: trots din nuvarande mentala status måste jag säga att spelningen Therion gjorde med Furbowl, Refused och Ancient på galaxen i Umeå 1993 var fantastiskt. Hänger du och Lyxzén ofta nu för tiden? Vad sägs om en Therion/The (I)NC split eller turné? SD och SAC kan sponsra/promota

Daniel Josefsson sa...

*plockar fram chips och läsk och ser fram emot en underhållande debatt*

Anonym sa...

"SD är – har alltid varit, kommer alltid att vara – ett klockrent pajasparti. Patrioter, rättshaverister, nationalister, straight up kostymrasister, bidragsfuskare, kriminella, arbetsskygga – ja, alla får de plats i SD."

Ööhh? Jaha. Om vi nu leker med tanken att du har helt rätt, på vilket sätt gör det mig till rättshaverist?
Varför inte lika gärna bidragsfuskande partiot eller arbetsskygg kriminell?

Visst har det funnits sådana och finns säkert fortfarande (det är inte så underligt med tanke på den mediabild som finns av partiet). Det gör det i andra partier också för den delen. Men du glömmer bort den majoritet av vanligt folk (vanligtvis fd sossar) som helt enkelt ledsnat på nuvarande samhällsutveckling och söker sig till en ny politisk rörelse. Och de kulturkonservativa som känner sig vilsna i dagens M, C och Kd (men alla borgare är väl idioter och fascister enligt dig & grabbarna grus hur som helst...).


"Så egentligen bygger det här inlägget bara på en sak: du är en pajas."

Det tar man som en komplimang om det kommer från en sådan som du (av allt att döma en limsniffande punkare med smak för dödsmetall, som mot bättre vetande delar med sig av hjärnsläppen på en obskyr blogg).

"Sedan: jag vann folkölen för att jag svarade på några frågor. Tävlingen gick inte ut på att Christofer i Therion skulle få 4 öl om han ringde in. Det var en ren namnförväxling bara."

Humor fungerar kanske inte uppe i norr på denna årshalva?

"För övrigt: trots din nuvarande mentala status [...]"

Den dag jag bryr mig om dina funderingar kring detta ska jag komma ihåg att fråga. Dock nog inget vidare smickrande att tillhöra den kategori folk du ser upp till.


" [...] måste jag säga att spelningen Therion gjorde med Furbowl, Refused och Ancient på galaxen i Umeå 1993 var fantastiskt."

Minns det som en kul spelning. Även den -92 med Step Forward var mycket minnesvärd. På dödsmetalldagarnas tid var Umeå nog bästa stället i Sverige att spela på.

"Hänger du och Lyxzén ofta nu för tiden?"

Har inte träffat honom sedan -93, men förstår din helt fantastiskt fyndiga infallsvinkel bakom frågan. Personligen skulle jag tycka det vara jättekul att träffa honom igen, vad han skulle tycka vet du säkert bättre än jag.

"Vad sägs om en Therion/The (I)NC split eller turné?

Personligen skulle jag tycka att det skulle vara jättekul med i alla fall en spelning med sådan blandning, vilket skulle utgöra en för det här bedrövliga landet behövlig gest av att visa hur kultur bör avskiljas från politik och ideologi. Huruvida dessa herrar någonsin skulle kunna dela den visionen är kanske lika bra att låta vara osagt och huruvida trashanksvänstern som lyssnar på dem skulle klara av att gå på en Therionkonsert utan att beté sig som påtända halvprimater är kanske lika bra att lämna därhän i diskussionen. ; )


"SD och SAC kan sponsra/promota"

Sponsra? Var skulle SAC få pengar ifrån? Tigga burkar att panta från sina låginkomsttagande 7500 medlemmar? ; D

F.ö. har jag faktiskt (hör och häpna) vänner som är syndikalister (apropå det du avsåg göra dig lustig över). Alla som tycker olika behöver per automatik inte vara otrevliga, plumpa och intoleranta - som du själv och dina likasinnade vänner förefaller vara.

Hälsa Möken och lycka till med folkölen.

Herral de Santina sa...

Krille!
Jag kan ge dig vissa saker.
Du skriver väldigt bra, välformulerat och genomtänkt.
Du har en fantastiskt sardonisk humor. Syndikalister som pantar burkar? Hysteriskt.
Du har, trots ditt i branschen beryktade storhetsvansinne, ändå en hel del självironi.
Du kan vara grymt nedlåtande på ett snyggt sätt. Kudos!

Att alla dessa saker gör dig till en snabbt stigande månraket inom SD är det inget snack om, trots ditt användande av smileys. I ditt partipolitiska sammanhang är du en intellektuell jätte, en nietzscheansk Einstein stående i en svinstia fylld med inavlade grisar som knappt – knappt!– klarar av andas, gå och hata invandrare på en och samma sak. Sådan är inte du. Du är smartare än de flesta och dessutom musikaliskt begåvad. Men det hjälper inte.

Du är och förblir en tvättäkta pajas.

Jag må vara plump och jag må vara intolerant, men du är en pajas på alla sätt och vis. En ensam clown som äntligen hittat sig en cirkus där han passar in.

Det här är ingen debatt. Det är inget öppet forum. Det här är, precis som du säger, en obskyr (åh, vad jag dyrkar det ordet!) blogg där en hjärnsläppande, limsniffande punkare med smak för dödsmetall tar sig friheten att driva med folk, fä och kulturella trender. Men med tanke på att du explicit säger att du inte bryr dig om vad jag och mina trashanksvänstervänner (jo, tjena att vi är) tycker om din mentala status, så gillar du ändå att skriva långa inlägg där du på ett stiligt och belevat sätt förklarar att jag/vi är dumma i huvudet. Som personalen på Carmen säger: ”Varför?”
Gillar du bara att pennafajtas, eller vad?

Mvh
C.

P.S: Du är mycket rolig.

Anonym sa...

Seriöst förslag: Skicka vår tolva till Christofer när den kommer och låt honom gästrecensera den här på bloggen.

Herral de Santina sa...

Fast vi har varken gycklarhattar eller körsångerskor med lajvarkläder, och vi lyssnar ej på Wagner. Och betänk, att jag är plump. PLUMP!!!

Anonym sa...

det roligaste med det här är att Therion-Krille hittat till den här bloggen förmodligen genom att googla sitt eget namn. Självupptagen och pajas! Who would've thought?!

Daniel Josefsson sa...

Det är lustigt att herr Johnsson uttrycker sig i ordalag som "det här bedrövliga landet", när han mycket väl vet att partiet han representerar består till 99% av lallare som - helt utan rimlig anledning - hävdar att de är stolta över Sverige.

Trots att SD inte direkt gjort sig känt för att vara konsekvent i sina avsikter är detta, minst sagt, förvirrande.

Anonym sa...

Käre namne,

Jag beklagar att jag inte kunnat roa dig med något svar tidigare, men jag har varit upptagen med att gräva rör i marken och andra glamorösa sysllor berikande sysslor vid min gård på Irland. Flyttar ju när som helst. Nåväl, här kommer det efterlängtade svaret:

> Du skriver väldigt bra, välformulerat och genomtänkt.
> Du har en fantastiskt sardonisk humor.

Hallå där! Alla i SD är illitterata och enfaldiga. Läser du inte tidningar?? Sluta genast!

Snart berömmer du mig väl för att jag varit vegetarian i 12 år, köpt enbart ekologiskt sedan tiden då 99% av befolkningen inte visste vad det var, är med i WWF, varit med i och skänkt pengar till Greenpeace, skänkt 5-siffriga belopp till barn med cancer i ett fattigt land och annat som jag använder för att urskuldra mina ohyggliga illgärningar med SD. Man ska INTE försöka se riktiga människor hos kadrerna av politiskt oliktänkande, sådant är farligt. Avhumaniseringen är Alfa Omega när det gäller typer av min kaliber.

> Du har, trots ditt i branschen beryktade storhetsvansinne, ändå en hel del självironi.

Det kan vara värt att fundera på hur det kan komma sig att det bara är i Sverige (eller rättare sagt de kretsar du rör dig i) som jag har det ryktet.
Man jobbar som kreativ artist i 18 år och spottar ur sig över 20 plattor med allt från dödsmetall och pykedeliskt jazz-grindcore (Carbonized) till musik som blandar persisk folkmusik med heavy metal, wagneriansk opera, 70-talsgubbrock och progg. Sedan gör man en platta (eller två på en gång var det faktiskt) där man vill försöka återskapa den orkesterklang som Wagner har i sina verk och bränner sina pengar på en 170 man stark ensemble av för insatta personer konstnärligt välmotiverade orsaker. Klart som fan att man har storhetsvansinne då i Landet Lagoms självutnämnda subkulturella musikmedieelit. Att man plattan därefter experimenterar med helt andra saker som snarare innefattar minimalism och tabuöverskridande MOT det wagnerianska fattar heller ingen. Säg något som förvånar mig istället.


> Att alla dessa saker gör dig till en snabbt stigande månraket inom SD
> är det inget snack om, trots ditt användande av smileys.

Seriöst, det är en mediaanka att jag skulle vara så jäkla viktig och involverad inom SD. Jag är en av 2 drivande inom en liten kommunförening, medverkar via epost i gruppen för framtagande av nytt miljöprogram (vilket är min främsta politiska fråga) och har ibland korrekturläst SD-K och jobbat skrivit lite (trafikanalys i Stockholm och kulturreportage) för ett regionalt nummer av dito. Jag satt tidigare även som 4:e ersättare i en dysfunktionell distriktsstyrelse på på hela 4-5 möten. Knappast någon "stjärna" inom partiet. Har inte ens velat ställa upp som lokal kandidat. Kommunisterna köpte uppgiftslämnarens taktiska ljug om min framfart inom partiet för att få något mer spännande att skriva om - get over it...


> I ditt partipolitiska sammanhang är du en intellektuell jätte, en nietzscheansk
> Einstein stående i en svinstia fylld med inavlade grisar som knappt –
> knappt!– klarar av andas, gå och hata invandrare på en och samma sak.

> En ensam clown som äntligen hittat sig en cirkus där han
> passar in.

Suck... Ingen jag träffat på inom SD hatar invandrare (flera är själva invandrare) och även om det bevisligen finns en hel del prisbelönta mongon inom partiet (och säkert en hel del sköna juveler som röstar på SD), så består de flesta av helt vanliga människor som är lika begåvade som partipolitiskt aktiva i allmänhet. Vi kan titta på den styrelse som finns i den kommunförening jag var med och startade - den enda "cirkus" jag irl i praktiken samverkar med inom partiet i någon större utsträckning är några inom den lokala styrelsen. Vilka är styrelsen då?

Ordförande: Robert Stenkvist
Duktig skribent och mycket påläst kille som jobbar inom barnomsorgen. En man med stort hjärta som har hjälpt barn som farit illa och som är omtyckt av alla. Tidigare aktiv inom Botkyrkapartiet.

Sekreterare: Tommy Hansson
Utbildad journalist, statsvetare, debattör och författare. Satt i KF för Täljepartiet.

Ledamöter: Ingemar Ljung - fd utbildningsansvarig inom militärhögskolan och fd rektor på stor skola i Stockholmsområdet. Fick efter många år nog av flummet i skolpolitiken och blev (från det ena till det andra) bilskolelärare i stället.

Thomas Lövgren - vanlig arbetarkille som blivit rånad och misshandlad 3 gånger av olika invandrargäng som terroriserar i kommunen (tyvärr är det ofta så som många blir varse de sociala spänningar som årtionnden av havererad migrationspolitik manifesterar sig).

Marianne Aguggiaro - Alltid glad pensionerad svenskalärarinna (gift med italienare). Får en att tänka på Astrid Lindgren.

Suppleanter: Boris Trivunovic - Charmig arbetskraftsinvandrare som kör buss.

Anders Berglund - Utbildad och duktig kock som sitter på mandat i Nykvarn och gör ett erkänt bra jobb.

Tidigare hade vi även i styrelsen en klipsk och söt invandrartjej som utmärkt sig främst genom sitt engagemang mot islams förtryck mot kvinnor, men hon blev så ledsen över att det fanns sådana idioter inom partiet som de som pratade med Internationalen att hon hoppade av alla uppdrag (är dock fortfarande partimedlem, vi har god kontakt och hon hjälper till inofficiellt ibland).

Kan du tala om för mig vilka av dessa som du alltså anser vara "inavlade grisar" med IQ som en daggmask och på vilka kriterier du anser dig kunna dra sådana slutsatser? Min egen uppfattning är nämligen tvärtom att vår kommunförening ligger skyhögt över de "vanliga" partiernas intellektuella nivå - i alla fall här i kommunerna där vi är verksamma (övriga har jag för dålig uppfattning för att kunna uttala mig om).

Möjligen finns det några lokala mindre begåvade anhängare till partiet i ditt grannskap som färgat din bild av partiet negativt och troligen har din umgängeskrets påverkat dig till att sluta tänka själv och kritiskt mot fenomen där gruppen kollektivt redan har en klar uppfattning. Det är synd, för jag tror att du är en snäll och välmenande människa innerst inne. Inte så fördomsfull och elak som delar av dina postningar vill påskina. En smula cynisk som jag är, finns det detta till trots en glöd kvar i mitt hjärta där jag aldrig slutar tro på det goda i människan.


> Jag må vara plump och jag må vara intolerant,

Se där, självinsikten börjar vakna till liv till sist. ; )

> men du är en pajas på alla
> sätt och vis.

Som sagt, det vore nog katastrofalt för min självkänsla om du och grabbarna grus inte tyckte det. Så tack än en gång kära du. Jag trivs utmärkt med att vara den jag är och det jag gör.


> Det här är ingen debatt.[...] Som personalen på
> Carmen säger: ”Varför?” Gillar du bara att pennafajtas, eller vad?

1. Eftersom jag efter 20 års harvande gav mig själv ett års betald ledighet i jubileumspresent har jag haft tid för dumheter som dylikt.

2. Om någon skriver att min musik är dålig, att jag är dum i huvudet eller liknande stör mig inte. Folk får tycka vad de vill. När folk skriver längre bloggar om mig och saknar logik i sina resonemang däremot, så stör det mitt känsliga ordningssinne (surprice!) och storsint som jag är valde jag att i lättsam ton förära er lite faktakorrigeringar. När jag sedan blev besvarad med tillmälen och antydan att jag skulle vara mentalt otillräknelig så fick du svar med den ton du förtjänade - oaktat hur lite din eller någon annans analys betyder, det är en principfråga.

3. Trots att jag sålt över en miljon plattor (var bara tvungen att nämna det så att någon kan konstatera att jag är äckligt självgod också) har jag aldrig slutat vara normal människa. Precis som din granne kan bli sur om du sätter upp en lapp i tvättstugan med personliga angrepp och/eller felaktigheter kan jag också bli purken om över saker. Grattis om det gör dig glad.


< P.S: Du är mycket rolig.

Det bjuder jag på. ; )

Anonym sa...

"Fast vi har varken gycklarhattar eller körsångerskor med lajvarkläder, och vi lyssnar ej på Wagner."

Denna postning kan antingen vara menad som upplysande eller som ett försök att smäda. Det senare torde vara synnerligen misslyckat, enär undertecknad anser att du trots faktafelet "gycklarhattar" (möjligen är det de medeltidsinspirerade huvorna du avser) på det stora hela tycks ha förstått att gestalta den utstyrsel som den musikteater vi numera framför på scenen utgör. Och att punkare inte lyssnar på Wagner, tja det det är väl lite av en naturlag kan man säga. Svårt att chocka farfars konservativa generation med. Så grattis om du ville smäda - du är så usel på det att du borde få någon slags pris. Ytterligare ett tecken på att du egentligen inte alls är elak kanske...? ; )
Om du istället avsåg vara upplysande, så får man istället gratulera till den mest meningslösa post på hela internet (vilket inte säger lite). ; )

Kärnpunkten i posten var dock att apropå Linnéas förslag till recension (med den tydliga avsikten att jag skulle avsky er musik och skriva en förment hatfylld sågning som ni skulle kunna ha roligt åt) klargöra att ni minsann inte klär er som Therion och tycker att Wagner är jätte-jätte dålig. Vän av ordning känner sig därav förpliktat att upplysa om att om kriterierna för att undertecknad skulle kunna njuta av annan artists musik skulle vara inte bara att dessa måst lyssna till Wagner, utan även måste ha identiska scenkläder, skulle urvalet av potentiella kandidater vara ytterst klent. ; D

Anonym sa...

Kära Linnéa,

Jag ber om ursäkt för att jag punkterar din enormt snillrika plan att skaffa underhållning till bloggen. Jag ogillar punkare för deras oftast osunda och irriterande inställning. Punkmusik må inte tillhöra mina favoritkategorier, men i min hjärna finns två huvudkategorier av musik - bra och dålig musik. Alla kända subkategorier av musikskapande kan platsa i båda dessa. Tro det eller ej, men jag har 2 plattor med Asta Kask och ett par låtar i iPoden med ett par andra punkband. Och trots att ni är ett gäng knasbollar som gör musiken, så klarar jag att separera det från konsten (i den mån det rör sig om sådan och inte bara skrammel) - fattas bara jag lyssnar (hör och häpna) till och med på Thomas Di Leva och Blå Tåget i iPoden.

Men du sötnos. Erbjudandet antas än dock. Jag sympatiserar helt klart med tilltaget att göra en maxi-vinyl (detta skändfullt bortglömda format - minns än förtjusningen över när jag kring tiden för din födelse köpte Hellhammers "Apocalyptic Raids" som hade 45 varv på ena idan och 33 på den andra). Dessutom ska jag ge dig prov på något värdefullt som den till flertalet felknullade ärelösa generation ungdomar du tillhör oftast helt gått miste; trots att du skrev den mest pupertala idiotrecension jag någonsin läst om en konsert i etablerad media om Therion på Debaser Medis, så har jag inga som helst problem att vara objektiv och musikvetenskaplig för den sakens skull. OBJEKTIVITET. Slå upp det i en ordbok om det känns förvirrande. "Musikvetenskaplig" lär väl vara lite av överkurs...

Nu var det väl inte så roligt längre, men om du till äventyrs skulle bli nyfiken på hur en i alla fall godtagbart musikaliskt begåvad person belyser musik som (troligtvis, jag utgår från att det är punk) inte tillhör favoritkategorin av musik - objektivt och professionellt - så kan alstret i fråga vidarebefordras via:

Therion Society
Box 37
147 21 Tumba


Fotnot: Till skillnad från er kvartskriminella punkare och pupertala "hoppade-på-metal-häromåret-när det-blev-hippt-och-tufft-igen-flickor" BETALAR jag för nedladdad musik. Jag missunnar verkligen inte t.ex. de sönderrökta gamla socialiststötarna i Blå Tåget en tia till en kopp kaffe. Missgynnsamhet har aldrig varit min melodi.

Anonym sa...

"det roligaste med det här är att Therion-Krille hittat till den här bloggen förmodligen genom att googla sitt eget namn. "

Bäste Herr Fiat,

Om du räknar dina kromosomer innan du postar här på forumet och först försäkrar dig om att antalet är det rätta, så lär kvaliteten på postningarna förhöjas avsevärt.

1. Först gör du antagandet att jag googlat och tillskriver det sannolikhet. Men sedan tillskriver du mig ett epitet som om det vore 100% säkert att du hade rätt i detta antagande. Varför ens bemöda sig att resonera först om du ändå redan har dömt i förväg?

2. Visst har jag googlat på mig själv. Men vad säger att det är något jag brukar sysselsätta mig med vanligtvis? Efter att kommunistisk media och diverse kommunistiska kompisbloggar (varibland jag givetvis inte inräknar denna punkblogg) skanderat över den rejält uppblåsta "satanisthistorien" (ett numera uteslutet mongo + hans Bill och Bull är de enda som bråkat om saken vid ETT tillfälle) och tenderat till att låta fantasin skena iväg i etern, så skulle en sansad person snarare se det som mänskligt att man som föremål för både smutskastning och en hel del lögner vill hålla lite koll på vad som skrivs (bevisligen fanns även fog för onda aningar). Fast det är klart; SD:are är ju inte mänskliga, så då måste det ju vara något annat som ligger bakom...

--------------

Ad extremum gott folk, där sätter vi punkt för min medverkan på denna synnerligen eminenta blogg (med möjligt undantag för en eventuell kommande recension). Kul att man kunnat roa sällskapet och slåss nu inte om vem som ska leva upp till mina fördomar först och skriva något elakt - serverutrymmet räcker till för alla.
Förvisso ser jag att meningsuppbyggnadsfel, stavfel, syftningsfel och bristande ordförståelse m.m., inte utgör någon belastning i detta sällskap, men som vän av ordning vill jag ändå påpeka att klockan är över 6 på morgonen och Annandagens julölskonsumtion fortfarande gör sig gällande, varvid jag ber om överseende med eventuella missprydande skrivfel. Blogginnehavaren själv sade sig ju i alla fall uppskatta folk som anstränger sig att skriva begripligt. [Jag kan ju inte göra er som tycker att jag är en överpretantiös pajas besvikna - håll till godo]

Eder alltid lika älskvärde,

C. Johnsson

Acta est fabula, plaudite!

Anonym sa...

Christofer!

Klart du får ett ex av skivan! Förstår inte varför du kände dig manad att skriva så himla långt när det ändå var kontentan av det hela, men må så vara.

Att kalla mig "sötnos" och klanka ned på min ålder däremot är väl lite för enkelt, va? Tröttsamt.

Du förvirrar mig lite när du först säger att du punkterar min "snillrika plan" och sedan antar erbjudandet. Sedan jollrar du något om att det inte är så kul längre, vilket jag visst tycker. Poängen var ju, helt uppenbart, att det vore ROLIGT om du recenserade skivan. Särskilt med tanke på att du blev så arg över min Therion-recension. När du däremot menar att det handlar om objektivitet är du så klart helt fel ute. Åsikter är högst subjektiva, så även de om musik.

För övrigt tyckte jag det här var roligt:

"Om någon skriver att min musik är dålig, att jag är dum i huvudet eller liknande stör mig inte. Folk får tycka vad de vill."

Gott nytt år! Plattan kommer förhoppningsvis i mars.

Linnéa

Herral de Santina sa...

Krille 1: Blah blah.

Krille 2: Blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blahh blah blah.

Krille 1: Blah blah blah blah blahh blah blah blah blah.

Krille 2: : Blah smiley blah blah blah blahh blah blah blah blah smiley blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah smiley blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh Jag har sålt svinmycket skivor blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah smiley blah blah blah blah blah blahh smiley blah blah blah blah blah blah blah blahh blah smiley blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah Jag är otroligt bra blah blah blah blah blah smiley blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh Jag ska vara med i ”Stjärnorna på slottet” blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah Klappa Linnéa på huvudet blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh Jag har en förkrympt lajvarkuk av stål blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah Precis som alla idioter på högerkanten så tror jag att ett konstlat och onaturligt belevat språk får mig att framstå som smartare än den mollusk jag i själva verket är blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah smiley blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah smiley blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh smiley blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah allmänt koketterande med att jag känner invandrare blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah smiley blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah Asta Kask blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah blah blah blah blahh blah blah blah blah smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley Du är kass.

Krille 1: Fuck jävla off. Pajas.

Per sa...

Är det inte enklare att stå för att man är rasist? Eller åtminstone säga att man vill ha deras röster.

Anonym sa...

App app app, 138. Du glömde blah blah blah blah alla dumma är kommunister blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah

. sa...

Aaaahhhh...ger han aldrig någonsin upp? Enough is enough. Karln hade ju inte ens hedern i behåll INNAN han började kommentera. Det här är sekundärskam galore. Spare me!

Anonym sa...

Vem utav dem?

Daniel Josefsson sa...

Roligast: "på det stora hela tycks ha förstått att gestalta den utstyrsel som den musikteater vi numera framför på scenen utgör"

HAHAHAHA! Musikteater??!!!?! FATTAR snubben verkligen inte VAD det är som är fel, fult och motbjudande med att framföra en "musikteater"? Varför sitter han och försöker försvara något sådant? Och sedan allt det vanliga gläfsandet om att SD inte alls är rasistiskt, att han känner många som är invandrare, att han lyssnar på vänsterorienterad punk ibland. Helvete vilken pellejöns. Christofer, det spelar ingen roll vad du försöker komma dragande med, eller hur litet ditt engagemang är eller what-the-fuck-ever. Du är involverad i ett parti som är, alltid har varit och alltid kommer att vara förknippat med främlingsfientlighet. Det vet du också, så försök för fan inte spela dum.

Fan alltså, jag gillade ju till och med Therion en gång i tiden, tycker till och med att era senaste plattor är bra trots att ni spelar "musikteater" på scenen. Men ditt orerande här får mig att vilja bryta sönder "Vovin"-plattan och bajsa på de småbitar som blir över. Jag blir faktiskt uppriktigt besviken på dig.

Anonym sa...

Bra surr

smegMMA sa...

Detta har jag tydligen missat. Det var skitroligt.